Material för grundskolan

Naturen har en förmåga att minska vår stress och få oss att glömma våra vardagsbekymmer, vi blir friskare av att vistas ute i naturen och mår bättre. Det är bevisat att även ett kortare besök i naturen bidrar till att bland annat sänka blodtryck och puls samt till ett ökat välbefinnande. Naturen lockar oss till att röra på oss, erbjuder möjligheter till social samvaro och följden blir ett känslomässigt förhöjt välbefinnande.


SPORTLOV

Biosfärområdets sportlovsutmaning! Här kan du ladda ner vintriga dagliga utmaningar som barn och ungdomar kan göra tillsammans med en vuxen eller en kompis. Utöver de dagliga utmaningarna kan du även ta itu med sportlovsutmaningen ovan. Ju fler desto bättre-ut och njut av naturen!

Utmaningar för sportlovets alla dagar

Rita en startlinje i snön och kasta snöbollar så långt som möjligt från den. Deltagare i olika åldrar beaktas genom att anpassa längden på banan. Vuxna kastar med den svagare handen. Om du vill variera aktiviten lite kan du pröva på att kasta snöbollarna mellan benen (bak- eller framlänges).

Slut ögonen och lyssna på de ljud du hör under ett par minuter. 

Fundera på: Vad hörde du för ljud? Var det några du kände igen och några du inte hade hört förut? Finns det olika ljud som gör dig glad, rädd eller lugn?

Packa med dig en ryggsäck med mellanmål, något varmt att dricka och sittunderlag. Du kan också ta med dig tex. en kikare eller något annat som du kan undersöka naturen med. Klä dig enligt väder och ta gärna med en vuxen eller en kompis, Ta även med dig Biosfärområdets sportlovsutmaning, i skogen kan du samla många poäng!

Var och en hämtar något i skogen utan att visa de andra vad det är för något. Deltagarna turas sedan om med att beskriva sitt föremål för varandra. Beskriv exempelvis färg, form och lukt, men utan att säga vad det är. Låt de andra gissa vad föremålet är för något.

Tre i rad är ett klassiskt spel som går lätt att spela i jätteformat utomhus om det är snö. Måla upp en spelplan med nio rutor i snön (eller på marken) och ta sen saker från naturen – kottar, pinnar och stenar – att ha som spelpjäser.

Varje spelare får kasta en tärning tre gånger. Vid varje kast ska alla göra den uppgift som tärningen visar:  Spring fyra varv runt ett träd. 

  1. Spring fyra varv runt ett träd
  2. Hämta 10 tallbarr
  3. Alla ska hitta en pinne som är lika tjock som sin tumme
  4. Krama ett träd
  5. Bygg en triangel av kottar eller kvistar
  6. Slut ögonen och lyssna – vad är det första ljudet du hör? 

Jobba i par. Paret bestämmer sedan vilka naturföremål de vill använda. Om paret bestämmer att de ska ha till exempel en sten, två kottar, tre blad och två pinnar så ska båda två ha en varsin uppsättning av dessa saker. Paret samlar in sina naturföremål i skogen. Paret ställer eller sätter sig med ryggarna mot varandra och bestämmer vem som ska skapa först. Den som sedan börjar placera ut sina föremål på marken får några minuter på sig att göra det. Personen som placerat ut sina naturföremål ska därefter beskriva hur dessa ligger för den andra. Den andra personen ska sedan försöka placera sina naturföremål framför sig med målet att skapa en likadan bild. Ni kan också tillåta att den som ska skapa även får ställa frågor till den som beskriver. 


HÖSTLOV

Biosfärakademin

Korpoströmsvägen 832
21720 KORPOSTRÖM 
045 274 1940 
erika.silventoinen@biosfarakademin.fi

Knattelabbet

Skärgårdscentrum Korpoström Korpoströmsvägen 832
21720 KORPOSTRÖM 
050 323 3210
knattelabbet@skargardscentrum.fi

Skärgårdshavets Biosfärområde 

info@biosfar.fi
040 356 2655
www.biosfar.fi